یادداشت نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهرم: در خصوص کرونا ویروس نکاتی بر اساس تجربه و گفته ها و تحقیقات در ذهنم تداعی شده بود که لازم دانستم با همشهریان در میان بگذارم

یادداشت نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهرم:
در خصوص کرونا ویروس نکاتی بر اساس تجربه و گفته ها و تحقیقات در ذهنم تداعی شده بود که لازم دانستم با همشهریان در میان بگذارم

شهروندان محترم
با سلام
خدای را شاکرم که با افتخار اعلام نمایم پس از گذشت حدود ۲۰ روز از سپری شدن دوره قرنطینه ( بیش از دوهفته ) ، و با تایید نهایی پزشک متخصص ، دوباره فرصت خدمت گزاری به همشهریان عزیز را خواهم داشت و همان گونه که قبلاً نیز اعلام کردم در طول این مدت دارای هیچ علائمی نبودم و صرفا به جهت از بین رفتن اثرات ویروس کرونا و حفظ سلامت اطرافیان و همشهریانم ، گذراندن دوره قرنطینه و ماندن در خانه را بر خود لازم و واجب دانستم .
در این مدت نکاتی به عنوان یک دغدغه در ذهنم تداعی شده بود که ماحصل تجربه و نیز سخنان کارشناسان و مسئولان وزارت بهداشت و مطالعه بوده ، که لازم دانستم آن ها را با شما بزرگواران در میان بگذارم و امید دارم مفید فایده واقع شود .

✓ در روزهای نخستی که شاهد اوج و همه گیری کرونا در استان بوشهر و شهر اهرم بودیم ، عده ای دانسته یا ندانسته با بیانات و مطالب خود باعث شدند ترس و وحشت زیادی در میان جامعه رواج یابد که این حرکت ایشان به هیچ وجه شایسته نبود و نه تنها کمکی به جامعه ننمودند که سبب بروز اضطراب بیشتر و نیز عدم اعتماد در میان مردم نیز شدند .
✓ من پیشتر نیز اعلام کرده بودم که ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا به مراتب از ابتلای آن خطرناک تر است .
✓بحمدالله اکثریت افرادی که در شهر اهرم به این ویروس مبتلا شده اند فاقد علائم بوده و افرادی که دارای علائمی نیستند خطری جدی آنان را تهدید نمی‌کند و بیشترین نگرانی بابت افراد دارای علائم و کسانی که دارای بیماری های زمینه ای هستند می باشد .
✓ کرونا یک بیماری همچون دیگر بیماری هاست ولیکن به دلیل جدید بودن آن و رویارویی جدید بشریت با آن و عدم ساخت واکسن و راه درمان مشخص برای آن تا مقطع فعلی، هنوز ابعاد ناشناخته ای دارد . پس نباید کسانی را که به این بیماری مبتلا شده اند با انگشت و نگاه خاصی نشانه رفت و رفتارهایی حذفی داشت . شما وقتی انگشت اشاره تان را به سمت کسی نشانه می گیرد ، سه انگشت شما به سمت خودتان نشانه رفته است .
✓ با توجه به این که در اکثریت قریب به اتفاق افرادی که به کرونا ویروس مبتلا شده اند ، علائمی پدیدار نشده و به دلیل این که از همگان نیز تست و آزمایشی گرفته نمی شود ، چه بسیار افرادی که تا بحال به این ویروس مبتلا شده ولیکن به دلیل عدم نمایش علائم ، از وجود آن مطلع نیستند .
✓ با توجه به اظهارات و مطالبی که تا کنون گفته و مطرح شده است ، ما قریب به یک سال دیگر با کرونا درگیر و مواجه خواهیم بود و به صورت تقریبی تا مهرماه سال ۱۴۰۰ امکان دستیابی به واکسن و راه درمان مشخص برای این ویروس در کشورمان وجود ندارد .
✓ پس در حال حاضر بهترین راه برای مقابله با کرونا ویروس و ایمن ماندن در برابر آن ، رعایت همان نکات و دستورالعمل های بهداشتی است که مهمترین آنها به شرح ذیل هستند :

  • استفاده از ماسک
  • شستن دست ها
  • رعایت فاصله گذاری اجتماعی
  • و دیگری این که حتی الامکان و تا زمانی که ضرورتی ایجاب ننموده از حضور در اجتماعات عظیم بپرهیزیم .
  • در خصوص استفاده از دست کش ، متخصصان ، چندان آن را ضروری ندانسته ، بلکه ای عده ای نیز آن را عامل انتقال ویروس دانسته اند.
    ✓ مطلب مهمی که در ادامه مطالب فوق می خواهم به آن اشاره نمایم این است که بر اساس آن چه از آن مطلع شده ایم و تا کنون نیز اعلام کرده اند ، یکی از عوامل جدی و اصلی شیوع این ویروس ، برگزاری مراسمات ، خاصه مراسمات عزا و تشییع که اخیرا در چندین نوبت برگزار شده ، بوده و در آن مراسمات عده ای مبتلا به ویروس کرونا شده و دانسته یا ندانسته سبب سرایت آن به دیگران شده اند و باز هم به دلیل عدم بروز علائم خاص از وجود آن مطلع نشده تا این که به یکباره به دلیل افزایش آزمایش های صورت گرفته ما شاهد آن بودیم که تعداد مبتلایان به کرونا ویروس افزایش پیدا کرد.
    ✓ اخیراً شاهد بودم ستاد مدیریت بیماری کرونا در شهرستان تصمیمات خوبی در خصوص مقابله با این بیماری اتخاذ نموده که از آن جمله محدودیت تجمع در مراسمات تشییع و عدم اعلام زمان و تاریخ برگزاری این مراسم در تراکت ها و اطلاعیه ها بوده که این تصمیم جای تقدیر دارد .
    ✓ بر اساس آن چه تا کنون گفته شده و بر اساس برخی مطالعات و تحقیقات صورت گرفته ، افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند ، پس از طی دوران قرنطینه ( دو هفته ) دیگر ناقل این ویروس نیستند و به صورت تقریبی بین ۳ تا ۱۰ ماه ، بدن آنان در برابر ابتلای مجدد به این ویروس مصون می باشد که البته این مسأله هنوز به صورت دقیق و علمی ثابت نشده و در خصوص زمان آن گمانه های مختلفی مطرح است .
    ✓ قطع و یقین تمامی استان های کشور به این ویروس مبتلا ‌و دچار خواهند شد و شاهد دوره پیک ابتلا به کرونا خواهند بود و دوره پیک استان بوشهر نیز در خرداد ماه و تیرماه رخ داده و احتمالا این روند صعودی تا اوائل مردادماه ادامه داشته باشد و پس از آن شاهد روند نزولی ابتلا به کرونا خواهیم بود که البته این نیز بسته به نوع مواجهه مردم و شیوه رعایت دستور العمل های بهداشتی توسط آنان می باشد .
    ✓ البته این مسأله ، یعنی اینکه در فصل تابستان شاهد دوره پیک و اوج کرونا در استان بوشهر بوده ایم تا حدودی جای امیدواری است ، چرا که قطعا اگر در فصل پاییز شاهد این دوره پیک و اوج همه گیری کرونا در استان بودیم به مراتب شرایط ، بحرانی تر و مدیریت آن دشوارتر می بود .
    ✓ برخی گمان می کنند یکی از شیوه های عدم شیوع ویروس کرونا تعطیلی ادارات می باشد . من به شخصه با اتخاذ تصمیماتی چون شیفت بندی حضور پرسنل در ادارات و اعمال دورکاری موافق هستم ، اما باید در نظر داشت که فی المثل ادارات برای یک ماه یا دو ماه تعطیل شوند و پس از آن مجدداً ادارت فعال شوند و دوباره بنا باشد ما موارد و دستورات بهداشتی را رعایت نکنیم باز هم قصه شیوع ویروس تکرار خواهد شد ، پس این است که تعطیلی ادارات ممکن است در بازه از زمان کارساز باشد ولیکن به عنوان یک تصمیم همیشگی نمی توان درنظر گرفت ، کما اینکه تعطیلی طویل المدت ادارات نیز تبعات و پیامدهای دیگری به همراه خواهد داشت .

در پایان سلامتی و شادابی همه همشهریانم را از درگاه ایزد منان خواهان و خواستارم .

امین ماندگار
نایب رئیس شورای اسلامی شهر اهرم
تیرماه ۹۹

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.